Få besökare till din hemsida är enkelt om du förstår vad de letar efter. Det är ingen hemlighet att professionell design, ren navigering och övertygande innehåll är bland de viktigaste faktorerna för att minska avvisningsfrekvensen och förvandla besökare till kunder. Men andra strategier kan överraska dig.
Om du säljer online är webbplatstrafik en prioritet för att bygga varumärkeskännedom och öka din e-postprenumerantlista. Det finns ett direkt samband mellan antalet besökare på din webbplats och antalet personer som registrerar sig på din e-postlista. Det är därför det är viktigt att ständigt fundera på hur du kan få fler ögon till din webbplats, oavsett om det är genom traditionella marknadsföringshacks eller otraditionella sådana.
För att spåra mängden webbplatstrafik du får, börja med att använda gratis webbanalysverktyg som Google Analytics. Detta kommer att berätta för dig hur många användare som besöker din webbplats, var de kommer ifrån, vilka sidor de ser och hur länge de stannar på din webbplats. Det kommer också att ge dig en uppdelning av vilka typer av innehåll som är mest populära hos din publik.
När du har tagit reda på varifrån det mesta av din webbplatstrafik kommer, fokusera på dessa källor. Om du till exempel får mycket trafik från en viss blogg eller annan webbplats kan du kontakta dessa webbplatser och fråga om gästbloggning eller liknande möjligheter att få din länk framför deras publik.
Andra beprövade trafikdrivare inkluderar att utnyttja sociala medier för att marknadsföra din webbplats och dina produkter. Använd betalda annonser på Facebook för att visa anpassade annonser för din målgrupp, eller retargeta dem som har besökt din webbplats med automatiserade annonser som innehåller de produkter de har sett eller lagt i sin kundvagn. Instagram, med en miljard aktiva användare, är också ett kraftfullt verktyg för att driva trafik till din webbplats.
Locka besökare på webben och få dem att komma tillbaka
Att få folk att besöka din webbplats är ett av de första stegen mot en blomstrande online-verksamhet. Men det räcker inte att bara locka besökare – du måste se till att de kommer tillbaka. Du kan göra några saker för att uppmuntra upprepade besök, till exempel marknadsföra din webbplats i offlinevärlden genom mun till mun-metoden eller evenemang och skicka e-post till dem regelbundet. Du kan också använda verktyg som Google Analytics för att lära dig mer om dina besökare och optimera ditt innehåll därefter.
Det bästa sättet att locka fler människor till din webbplats är genom sökmotoroptimering, vilket säkerställer att dina webbsidor dyker upp i relevanta sökningar på Google och andra populära sökmotorer. Genom att använda nyckelord som är vanliga bland din målgrupp ökar chansen att ditt innehåll dyker upp i deras sökresultat.
En annan viktig faktor är att skapa kvalitetsinnehåll som svarar på specifika frågor. Detta innehåll kommer att göra det mer sannolikt att din webbplats visas högst upp i sökresultaten, vilket kommer att ge mer trafik. För att skapa detta innehåll är det bra att identifiera din köpare persona, vilket är profilen för en typisk kund eller besökare på din webbplats.
Många webbplatser lockar besökare genom mun till mun-metoden, till exempel viral marknadsföring. Andra metoder för att sprida information om din webbplats är att bygga nätverk via sociala nätverkssajter, volontärarbete och föreläsningar. Ofta är word of mouth mer effektivt än traditionell reklam eftersom det hjälper till att bygga förtroende och trovärdighet.